Skønne vandreture i naturen på bagsiden af hverdagen

Horsens er en skøn blanding af kultur og natur. Når du går i de travle, livlige gader i centrum, kan du let glemme, at naturen ligger lige rundt om hjørnet. I midten af byen er du aldrig langt fra parker og grønne oaser, og hele vejen rundt i udkanten af byen findes der grønne områder, der indbyder til vandreture. Kilometervis af stisystemer gennem skov, park, strand, eng, mose og fredede vildtreservater fører gennem alt fra sø til å og fjord.

Den varierede og afvekslende natur rundt om byen Horsens er næsten uafbrudt. Kender du de rigtige smutveje, kan du derfor næsten undgå de meget trafikerede veje. Vi har derfor designet en rute, der går hele vejen rundt om byen (57 kilometer fordelt på 11 etaper), hvor du sjældent forlader stisystemerne og naturområderne, der omgiver byen. Ruten løber tæt på beboelse, og selvom man er omkranset af natur, passerer ruten forbi en stor del af de ikoniske bygninger, der kendetegner Horsens som en livlig kulturby. Man passerer bare bygningerne fra den anden side, end man normalt ser dem – på bagsiden af hverdagen.

Ruten rundt om Horsens fører forbi natur såvel som kulturinstitutioner og museer, slotte, herregårde og borgruiner, hoteller, campingpladser, liebhaverområder og golfbaner. Den fører forbi de kendte og populære ruter som Nørrestrand og Bygholm Sø, der er et besøg værd for turister, men også forbi de skjulte skatte, der er mindre kendte – selv for indfødte horsensianere.

Du kan vælge at gå hele ruten rundt om byen, gå en af de 11 etaper eller sammensætte din egen rute. På det digitale kort over vandreruter i Horsens-området, kan du få inspiration til vandreture – herunder den eksakte rute for turen rundt om Horsens. Nedenfor finder du beskrivelser af de enkelte etaper samt links til detaljerede kort.

Indholdsfortegnelse: De 11 etaper

Nørrestrand (ved broen mellem Stensballe og Horsens) – Hotel Opus – ca. 5 km

Rute 4 – De fire enge
Hotel Opus-Bryrupbanestien – ca. 4,5 km

Rute 5 – Bryrupbanestien (golfruten)
Bryrupbanestien nær Lund-Bygholm Park – ca. 4 km

Tyrsted Kirke-Boller Slot – ca. 5 km

Rute 10 – Kystryten syd
Boller Slot-Planetstien ved solen – ca. 5 km

Rute 11 – Havnen og Lunden (Museumsruten)
Planetstien-Lystbådehavnen – ca. 5 km

Rute 1 – Kystruten nord

Lystbådehavnen-Husodde Strand – ca. 4 km

Denne rute følger Horsens Fjord på dens nordlige side, i den østlige del af Horsens. Undervejs kommer du forbi strande og rekreative områder langs vandet, ogsmukke boligområder med havudsigt.

Turen starter ved lystbådehavnen i Horsens. Nyd den friske havluft, synet af sejlbåde og spis en is inden afgang. Fra lystbådehavnen kommer du til bystranden Langelinie. Her er der en fin badestrand med badebro, og om sommeren er der masser af liv og aktiviteter på det store græsareal. Længere mod øst rammer du Strandparken, der tidligere har fungeret som badeanstalt. Strandparken minder på mange måder om Langelinie, men er mindre besøgt. Her vil du ofte kunne sidde i fred og nyde solen og naturen.

Fra Strandparken følger du den eksklusive gade Næsset til en vandresti nær broen til Stensballe. Husoddestien, som er en del af hjertesti øst, går langs med vandet med en fantastisk udsigt over fjorden. Herfra drejer du ned mod den populære Husodde Strand – en badestrand med Blå Flag-status og gode faciliteter. Her hvor rute 1 slutter, du man tage en slapper i solen, nyde en is fra kiosken eller tage et spil minigolf på Horsens City Campings bane.

Rute 2 – Stensballe-ruten

Husodde Strand-Nørrestrand – ca. 6,5 km

Stensballe er en bydel i det østlige Horsens, der er afskåret fra resten af byen af det smalle farvand Stensballesund. Bydelen er i dag et eftertragtet villakvarter med mange flotte huse og omgivet af smuk natur. Stensballe-ruten byder på skov, bakker og fantastisk udsigt over by og fjord.

Fra Husodde Strand (se rute 1) følger du stranden mod øst til du rammer naturstien Husodde-Søvind. Fortsæt tværs over stien og langs med villaerne mod nord. Ad en bred græssti kommer du til Stensballegaard Golfklub. Stensballegaard Golfklub har en af landets bedst beliggende golfbaner med udsigt over fjorden og omkranset af skov og bakker. Når du forlader golfklubbens område, kommer du forbi den smukke gamle herregård Stensballegård, der har lagt navn til golfklubben. Herregården har en lang historie, og præger i dag området med fine alléer og stenmure.

Fra Stensballegård går du ad Bygaden, til du kommer til en trampesti på højre hånd, der fører op til Stensballe Bjerge. Herfra har du en fantastisk udsigt over Stensballe, Horsens centrum, Horsens Fjord og Nørrestrand, hvor ruten nu fører hen. Trampestien fører tilbage til Bygaden. Omkring hundrede meter tilbage ad ruten går en sti på højre hånd, der fører gennem hestefolde og ender på en villavej. Følg villavejen og drej til højre, indtil du når vildtreservatet Nørrestrand. Følg stien syd om ferskvandssøen. Her går du i et fredet naturområde med søen på højre hånd og skovklædte bakker til venstre. Ruten slutter ved broen over Stensballesund, der markerer skellet mellem Stensballe og resten af Horsens.

Rute 3 – Syd om Nørrestrand

Nørrestrand (ved broen mellem Stensballe og Horsens) – Hotel Opus – ca. 5 km

Horsens har en markant og brat afgrænsning mod nord. Dette skyldes blandt andet det fredede vildt- og naturreservat Nørrestrand, der løber langs den nordlige udkant af byen. Her lever mange fugle (halvdelen af Danmarks fuglearter), mens der også er gode muligheder for at se råvildt og ræve. Nørrestrand består af en ferskvandssø og et floddelta, der forbinder Horsens Fjord med Hansted Å. På sydsiden af søen ligger populære stier, der går gennem skovklædt terræn. Her er du helt tæt på byens liv, selvom du går midt i den vilde natur.

Rute 3 går netop på sydsiden af søen. Du kan vælge mellem en øvre rute med god udsigt eller en nedre rute, hvor du føler dig helt omkranset af den skønne natur. På den øvre rute kommer du forbi vandrerhjemmet Danhostel Horsens, byens fodboldstadion CASA Arena og Forum Horsens samt flere kolonihaveområder. Den nedre sti er lidt længere og runder området Loddentot, hvor der blandt andet er et fugletårn med god mulighed for at spotte fugle. På det sidste stykke af ruten bliver de to stier samlet. Du følger Hansted Å til du når Egebjergvej og byens største hotel, Hotel Opus. Her bliver Nørrestrand bliver til et større engområde.

Det er også muligt at tage turen hele vejen rundt om Nørrestrand. På nordsiden af søen går du på landeveje gennem små landsbyer. Undervejs kommer du forbi flere kirker og et område, hvor vildheste græsser.

Rute 4 – De fire enge

Hotel Opus-Bryrupbanestien – ca. 4,5 km

Nordvest om Horsens ligger et større område kendetegnet ved eng, mose og vådområde. De fire enge (Hansted-, Egebjerg,- Horsens- og Bygholm Enge) udgør tilsammen et naturområde, som i de senere år er blevet gjort tilgængeligt med stier, bænke, informationstavler og fugle/udkigstårne. Det helt særlige landskab i området kan variere fra store søer til tørre engområder afhængig af årstiden og mængden af regn, der er faldet. Ruten gennem engene går på hævede trampestier og broer over vådområder.

Ruten starter ved Hotel Opus på Egebjergvej. Herfra går en sti bag om boligområdet Mosevangen langs med Hansted Å. Du følger derfra åen gennem området Horsens Enge til Løvhøj Skov. Fortsæt med at følge åen til du kommer ud på Skanderborgvej. Kryds vejen og fortsæt med at følge stierne langs åen. Her i Bygholm Enge kommer du forbi to fugletårne. Når du ser det andet tårn på din venstre hånd skal du dreje. Forbi det andet fugletårn kommer man til Kærgårdsvej langs et skydeområde. Ruten slutter, hvor Kærgårdsvej møder Bryrupbanestien – den gamle jernbanesti mellem Horsens og Silkeborg. Afslutningen på ruten ligger tæt på motorvejsfrakørslen ved Lund.

Rute 5 – Bryrupbanestien (golfruten)

Bryrupbanestien nær Lund-Bygholm Park – ca. 4 km

På denne rute går du gennem lækre golfområder på en historisk jernbenesti og gennem den bynære, hyggelige Bygholm Park. Bryrupbanestien (Horsens-Silkeborg) er en for det meste asfalteret jernbanesti på 61 km, der egner sig godt til lange cykel- eller vandreture. Den populære sti går gennem smuk natur, hyggelige landsbyer og henover den historiske attraktion Den Genfundne Bro.

Her på rute 5 følger du den første del af ruten fra Lund og ind mod Horsens. En stor del af denne rute går gennem Horsens Golfklubs arealer, og du kommer både fobi klubhus, driving range og en del af 18-huls banen undervejs. Ruten fortsætter forbi Vestre Kirkegård til starten på Bryrupbanestien ved Egernvej. Her krydser du vejen og følger en ny sti, som går langs jernbaneskinner. Via kolonihaveområdet Enghave kommer du til Bygholm Park, som er en bynær, historisk park nær centrum af byen. Man kommer i Bygholm Park ud på en flot bred allé, der kaldes Peblingestien. Følg Peblingestien til der kommer en sti på venstre hånd, der fører ind til Horsens Banegård, hvor ruten slutter.

Rute 6 – Rundt om Bygholm Sø

Bygholm Park-Bygholm Park – ca. 9 km

Bygholm Sø er nok Horsens’ mest populære udflugtsmål. Søen er omkranset af smuk natur, bl.a. Åbjergskoven, som ligger helt ned til søen. Der er mange stier i området – de mest populære af disse går på den 7 kilometer lange rute rundt langs med søbredden. Ruten er populær blandt løbere og vandrere, men der er også mountainbikerute og ridesti nær søen.

Rute 6 starter i den idylliske gamle Bygholm Park. Parken er bygget op omkring herregården, der i dag er kendt som hotellet Scandic Bygholm Park. Bygholm Park er i dag et rekreativt tilflugtssted for de lokale. Her er der masser af ænder, gæs ved søerne, aktiviteter, en stor legeplads og sågar en gammel borgruin. Bygholm Park og Bygholm Sø er forbundne. Fra parken krydser du Schüttesvej og kommer over i Åbjergskoven på Åbjergskovvej. Ved en lille parkeringsplads går en sti helt ned til søen. Denne sti følges, indtil du midlertidigt kommer ud på Lovbyvej rundt om det nordvestlige hjørne af søen. Rundt om hjørnet fører en sti tilbage til søbredden – nu på modsatte side. På denne nordlige side af søen kommer du forbi Bygholm Sø Camping, der er en lille intim, men meget smukt beliggende campingplads. Slutteligt kommer du tilbage til Bygholm Park, og ruten slutter, hvor den startede.

Rute 7 – Torsted Engsø og Børneskoven

Bygholm Park-Torsted Kirke – ca. 6 km

Villakvarteret Torsted i den sydvestlige del af Horsens har i senere år gennemgået en stor udvikling. Udover at området er vokset ud af sine gamle rammer, så er der også opstået to nyere naturområder. Dem kommer du gennem på rute 7. Det rekreative område Torsted Engsø har en skiltet rute ad trampestier rundt om en nyskabt sø. Børneskoven er en smal, aflang skov, der går gennem Torsted. Som navnet indikerer blev skoven plantet af forældre til nyfødte børn i Horsens. Én gang årligt blev alle nybagte forældre i Horsens inviteret til at plante et træ for deres barn – og for miljøet.

Rute 7 starter i Bygholm Park og bevæger sig mod syd. Fra Scandic Bygholm Park går du langs legepladsen og forlader parken i krydset mellem Bygholm Parkvej og Ringvejen. Følg nu Ringvejen i 200 meter og gå ind ad stien fra græsplænen ved Schur, der fører ind til kolonihaveområdet Carl Troelsens Minde. Gå gennem kolonihaveområdet, indtil du kommer ud ved Sverigesvej. På den anden side af Sverigesvej kommer du til indgangen til Torsted Engsø. Ruten rundt i Torsted Engsø er skiltet og 1,5 kilometer lang. I området kan der være højt græs, selvom græssende får ihærdigt prøver at holde det nede. Efter turen rundt i Torsted Engsø fortsætter ruten ad en skovsti langs togskinnerne fra Sverigesvej, lige syd for Torsted Engsø. Følg stien gennem skoven, indtil du kommer ud på Østerhåbsvej. Du kan ikke se det, men stien fortsætter på den anden side af vejen ca. 50 meter til højre for dig. Stien fortsætter 1,4 kilometer gennem Børneskoven. Børneskoven, som blev etableret kort efter årtusindeskiftet, er et godt eksempel på, hvordan man kan skabe grønne områder på meget lidt plads. Selvom skoven ikke er dyb, så føler man, at man er langt ude i naturen, når man går på stien gennem området. Børneskoven ligger langs det splinternye kvarter Østerhåb, og du kommer også forbi den nye Østerhåb Kirke. Nær starten af Børneskoven på Østerhåbsvej er der en græsklædt bakke med god udsigt over Østerhåb. Børneskoven slutter ved Thorsgårdsvej nær Torsted Torv. Herfra går turen til den smukke Torsted Kirke, hvis historie går helt tilbage til 1100-tallet.

Rute 8 – Villaruten

Torsted Kirke-Tyrsted Kirke – ca. 3,5 km

Den sydlige del af Horsens er kendetegnet ved store hyggelige villakvarterer, der blev bygget i sidste halvdel af det 20. århundrede og frem til i dag. Disse områder var oprindeligt landsbyer med en historie, der går 1000 år tilbage, men i takt med at Horsens voksede blev de til bydele i den større by Horsens. Gaderne i de nye bydele blev ofte bygget med stier, der forbandt de forskellige vænger og gader. Derfor er det let at komme rundt i området til fods uden at skulle ud på store trafikerede gader. Der er en særlig charme ved parcelhuskvartererne i sydbyen med liguster- og bøgehække, fuglekvidder og legende børn. Her hilser alle på alle, og det er en undervurderet oplevelse at gå rundt i de grønne oaser mellem vængerne. De omfattende stisystemer betyder, at man ofte kan tage flere forskellige ruter fra A-B via stier. Vi har derfor foreslået to alternative ruter på kortet for rute 8.

Rute 8 går gennem kvarterene Torsted, Bankager og Tyrsted. Fra Torsted Kirke starter du med at gå mod syd ad Ørnstrupvej cirka 100 meter. Følg stien på venstre side til bunden af den stejle bakke, hvor man drejer til højre. Denne sti kan nu følges i flere kilometer. Det første stykke er omgivet af buskads og træer, mens det senere bliver mere åbent i Bankager. Her går du langs den yderste række af huse med udsigt til marker, hestefolde og bakkerne i Bjerrelide i horisonten. Kort efter det bemærkelsesværdige vandtårn, der på grund af sin facon kaldes ”den blå diamant”, drejer du til højre ved rundingen og følger Ørnstrup Møllevej/Kirkevej til Tyrsted Kirke.

Rute 9 – Klokkedal

Tyrsted Kirke-Boller Slot – ca. 5 km

Klokkedal er et af de absolut smukkeste naturområder ved Horsens. Den langstrakte skov er en smeltevandsdal, hvor der går en bred sti langs en å i bunden af dalen. Her er du for alvor omringet af natur med høje skovklædte skrænter på begge sider. Klokkedal fører ned til Boller Nederskov, hvor Boller Slot ligger med en indbydende Slotspark.

Du starter ved Tyrsted Kirke – en af områdets ældste kirker med en historie, der går helt tilbage til 1100-tallet. Tyrsted Kirke bliver benyttet som start på pilgrimsvandringen til Santiago de Compostela. Fra kirken går du ad den kuperede Klokkedalsvej og følger den til bunden af dalen. Her er der en lille parkeringsplads, hvor en sti starter. Stien fører hele vejen gennem Klokkedal. Nær slutningen på den 2,5 kilometer lange sti møder du Boller Vandmølle på højre hånd. Ved møllen er vandet blevet opstemmet, så der er dannet en mølledam.
For enden af stien kommer du ud til Bollervej og går kortvarigt langs hovedvejen. Drej til venstre ad Boller Slotsvej, der fører til Boller Skov og slot.

Rute 10 – Kystruten syd

Boller Slot-Planetstien ved solen – ca. 5 km

En anden populær udflugt i Horsens er gåturen ad Bollerstien ud til Boller Slot, også kaldet Planetstien. Denne tur går langs fjordens sydside med udsigt til vandet. Noget af Bollerstien løber langs landbrugsjord, men nær Boller Slot går du i Boller Nederskov. Boller Slot har en flot have, der er åben for offentligheden. Her er mange slags blomster og planter, og en asiatisk inspireret have. Boller Slot har en lang historie, og i haven ligger et egetræ (Christian 4.s Eg), der menes at være 1000 år gammel.

Rute 10 starter ved Boller Slot. Via en indgangsport i blomsterhaven, går du ad en sti ned mod fjorden. Ved fjorden drejer du til venstre og dernæst til højre, når du ikke kan fortsætte ligeud længere. Her ved starten af Bollerstien fører en lille sti ned til Boller Mole, der byder på en flot udsigt over fjorden og Horsens by og havn. Dernæst følges Planetstien til du når en guldbeklædt kopi af solen for enden af stien ved Høegh Guldbergs Gade. Bollerstien kaldes Planetstien, fordi solsystemets planeter er markeret på sten på ruten i målestoksforholdet 1:1,5 mia.

Rute 11 – Havnen og Lunden (museumsruten)

Planetstien-Lystbådehavnen – ca. 5 km

Den sidste etape af Rundt om Horsens er en ægte horsensiansk kulturrute. Ruten starter ved Planetstien, går over inderhavnen og parken Lunden, og slutter ved lystbådehavnen. Undervejs kommer du forbi tre af byens berømte museer.

Rute 11 starter ved solen på Planetstien ved Høegh Guldbergs Gade. Følg Høegh Guldbergs Gade til inderhavnen og gå rundt langs den nye kaj. Her ligger Restaurant Dollys, der er kendt for sit stegte flæsk med persillesovs. Under normale omstændigheder ville ruten nu følge havnen til lystbådehavnen, men i disse år er Horsens ved at få en flot ny nordhavn med masser af boliger, cafeer, havnebad m.m. Mens den nye havn bliver bygget, går ruten i stedet over Gasvej og Danmarks Industrimuseum til Lunden.
Danmarks Industrimuseum er et stort specialmuseum med fokus på industri- og velfærdssamfundets udvikling og levevis. Industrimuseet er et ”se med fingrene” museum, hvor de yngste kan lære om fortiden, og de voksne kan blive nostalgiske. Fra Industrimuseet går turen videre ad Gasvej til Caroline Amalie Lund (i daglig tale ’Lunden’) – en grøn oase, hvor byens borgere samles, når vejret er godt. Her ligger to museer. Horsens Kunstmuseum, der har en stor samling af moderne dansk samtidskunst – bl.a. bysbarnet Michael Kvium, som har en hel sal dedikeret til sig.
Horsens Museum er stedet, hvor du kan lære om lokalhistorien fra oldtid til i dag. Se eksempelvis de mange arkæologiske fund eller lær om den horsensianske opdagelsesrejsende, Vitus Bering.
I Lunden ligger også et smukt vandtårn og et amfiteater, hvor der i sommerperioden spilles koncerter (Rock i Lunden). Fra bakken på toppen af Lunden går turen ned ad Teglgårdsvej. Drej til venstre på Sundvej, indtiltil du møder stien langs med Østre Kirkegård. Stien følges til Prip Buus Vej, der fører til Hospitalsparken. Herfra kan du se bystranden Langelinie og Lystbådehavnen, der er målet for denne rute.